Organisaties besteden veel geld aan Customer Relationship Management (CRM) Software of zien juist op tegen de investeringen en laten het daarbij.
Is dat geld goed besteed? Of laat u door niet investeren kansen liggen? Om die vraag te beantwoorden is het goed te weten of u alles uit uw systeem haalt en welke mogelijkheden u laat liggen. Onderstaand een aantal 3-tal tips om meer uit uw CRM implementatie te halen.

Gebruiksgemak: Stem software af op uw behoeften
Wat voor de een gemakkelijk is blijkt voor de ander een enorme drempel. Of uw systeem gemakkelijk in het gebruik is hangt af van uw situatie. Een verkoper stelt andere eisen aan een systeem dan een doorgewinterde key-user op een serviceafdeling. En toch zie je vaak dat beide doelgroepen hetzelfde systeem gebruiken en dat er bij de implementatie geen rekening is gehouden met de verschillende behoeften van de gebruikers. Er is veel winst te behalen wanneer u uw klantgerichte strategie ook intern toepast!

Start met trainingsopzet
Maar al te vaak blijkt de training een sluitpost te zijn. Een geselecteerd systeem wordt volgens specificaties ingericht en vervolgens over de schutting gekieperd in een te krap en matig gedocumenteerde training. Wanneer u de opzet van de training al bedenkt voordat u het systeem inricht blijkt vaak dat vanuit het nadenken over de opzet van de training inzicht ontstaat in de manier waarop u het systeem het best kunt inrichten. En, laat uw toekomstige keyusers de training opzetten. Ze trainen zichzelf!

Koppel waar nodig, leg een knip waar mogelijk.
Het is geen probleem om een CRM-systeem te ontwerpen dat uw gehele bedrijfsvoering kan bedienen. Software is flexibel en implementatieparters zijn geduldig. Echter, een CRM systeem is niet bedoeld om een financiële administratie te doen en een financieel pakket is niet bedoeld om relatiebeheer te verzorgen. Leg dus de knip op de juiste plek en koppel alleen die gegevens die onmisbaar zijn. Uw verkoper wil immers wel weten van een te grote betaalachterstand en wil zeker weten dat een wijziging in het factuuradres die hij doorvoert in het CRM systeem ook in de financiële backoffice terecht komt.